skip to Main Content
| 06 - 116 280 66

Hoe weet ik wat de juiste oefening is voor mij?

Wellicht herken je het. Je loopt door de sportschool en je ziet verschillende mede-sporters trainen. Of je kijkt op Instagram en ziet mooie foto’s van verschillende oefeningen. En je denkt dat wil ik ook doen. Ik snap dat volkomen. Helaas is niet voor iedereen iedere oefening geschikt.

Ik hoor je denken. Hoezo niet iedere oefening geschikt? Dat komt onder andere door hoe je anatomische bent gebouwd en de mate van hoe je getraind bent. De mate van getraindheid bepaald of je m.b.t. spierkracht-spieruithoudingsvermogen maar ook lichaamscontrole je een oefening kan uitvoeren. Je anatomische bouw geen invloed op hebt bepaald of je een bepaalde oefening wel of niet veilig kan uitvoeren.

Maar dit is natuurlijk allemaal nog simpel gezegd. Maar hoe zorg jij dat je veilig kan trainen en het risico op sport blessure’s verkleint? Graag wil ik je een aantal basis principes meegeven waarmee jij zelf aan de slag zou kunnen. Uiteraard voor advies op maat die passend is voor jouw, kun je contact opnemen.

#1 zorg dat je de (natuurlijke) beweging veilig kan uitvoeren

Blessures oplopen gebeurt onder andere door dat er te zwaar wordt getraind. Terwijl de controle van de beweging er nog niet is.

Dit heeft ook te maken met de anatomische bouw. Als de stand van b.v. de schouder een bepaalde beweging niet toelaat krijg je hier klachten van. Dit heeft de maken met een eenvoudige spelregel; spieren en fascia staan in dienst van de botten en gewrichten.

#2 bepaal eerst het doel van de oefening

Als jij weet wat je wil bereiken kun je de juiste oefening hierbij kiezen. Graag geef ik je een voorbeeld. Als je sterke buikspieren wil. Kiezen veel mensen voor buikspieroefeningen. Maar krijg je veel spanning in je nek spieren. Dan ligt het accent van de oefening niet goed, omdat je andere spieren onbedoeld teveel belast. Soms kan het dan beter zijn om voor een andere oefening te kiezen.

Maar je kan dit ook anders bekijken. Je wilt bijvoorbeeld je performance verbeteren. Dan is het zinvol om te bepalen wat je dan wil verbeteren in je performance. Om hierbij te kiezen welke spiergroepen je hierbij wilt trainen.

#3 analyseer de beweging goed

Om overbelasting te voorkomen is mijn advies kijk goed naar de uitvoering. Hou goed in de gaten wat er gebeurt in je lichaam tijdens het uitvoeren van je training. Pas waar nodig de oefeningen aan.

#4 train altijd pijn vrij

Krijg je pijn van een bepaalde oefening. Dan kan het zijn dat de oefening niet geschikt voor jouw is of dat jij de oefening nog niet correct kan uitvoeren. De oefening zelf mag namelijk nooit klachten geven. Uiteraard mag je na een training wel een zwaar of vermoeid gevoel ervaren.

 

Kortom

Realiseer je goed waar je mee bezig bent. Training is altijd persoonlijk. Ga niet uit van standaard oefening of van wat je buurman/vrouw in de sportschool staat te doen.

 

Vind je dit allemaal veel informatie, of heb je vragen over bepaalde oefeningen. Maak een afspraak voor een personal training sessie met mij voor een persoonlijk advies. Neem gerust contact met mij op.