skip to Main Content
| 06 - 116 280 66

Leefstijl

Als fysio-leefstijlcoach krijg ik vaak vragen voor beweegadvies en voedingsadviezen. Hier hebben wij in onze scholingen ook zeker veel informatie gehad. En kunnen wij jouw zeker mee helpen. De laatste tijd krijg ik meer vragen over voedingssupplementen. Dit is een boeiend gebied. Over voeding geven diverse stromingen verschillende adviezen. Maar op de vraag of je voedingssupplementen nu wel of niet moet nemen. Als fysiotherapeut-leefstijlcoach lees ik veel artikelen, volg lezingen bij verschillende deskundigen. En wat mij opvalt is dat er soms tegenstrijdige adviezen worden gegeven. Dit maakt dat ik uit ben gegaan op een zoek tocht.

Wat is gezonde voeding?

Gezonde voeding is een onderwerp, waar veel adviezen over zijn. Binnen de voedingsadviezen zijn er een aantal stromingen. Ik zal voor nu even 2 grote stromingen aangeven.

De schijf van 5

Wellicht ken je de adviezen uit de schijf van 5. Dit zijn de adviezen die het voedingscentrum geeft. Het voedingscentrum baseert deze adviezen op wetenschappelijk onderzoek. De schijf van 5 zijn de 5 vlakken met de verschillende productgroepen:

  • groenten en fruit,
  • smeer en bereidingsvetten,
  • vis, peulvruchten, vlees, noten en zuivel
  • Brood, graanproducten en aardappelen
  • Dranken

Het voedingscentrum adviseert om elke dag uit alle 5 de vlakken de juiste hoeveelheden te eten. Hoeveel je precies moet eten verschilt per leeftijd, geslacht en eventuele onderliggende ziektes. Hoeveel je moet eten per dag kunt eten kunt u berekenen op de site van het voedingscentrum.

Ook adviseert het voedingscentrum om in bepaalde situaties extra voedingssupplementen te gaan slikken.

Een andere stroming op het gebied van voeding is de orthomonuculaire voeding.

Orthomeleculair voeding

Er zijn op het gebied van voeding meerdere stromingen. Dit is wellicht een verklarende reden waardoor verschillende deskundige elkaar tegen spreken. Een stroming die je op het gebied van voeding regelmatig tegen komt is orthomoleculaire voeding. Het woord ‘orthos’ komt uit het Grieks en betekent: juist, recht of gezond. ‘Moleculair’ verwijst naar de structuur van de moleculen. Samen betekent deze twee worden ‘juiste moleculen’. De orthomoleculaire geneeskunde gaat er vanuit dat veel chronische aandoeningen ontstaan door een verstoring wat het gevolg is van tekorten aan voedingsstoffen. Binnen orthomoleculaire voeding wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van gezonde en onbewerkte voedingsproducten.

Voedingsproducten die onder andere gebruikt worden zijn:

  • Groente
  • Fruit
  • Zeegroente
  • Vis
  • Schelp- en schaaldieren
  • Gevogelte
  • Noten
  • Zaden

Is het niet voldoende mogelijk om met voeding voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Dan kan je dit mogelijk aanvullen met voedingssupplementen.

Zoals je begrijpt is de definitie gezonde voeding voor een groot deel afhankelijk van de stroming die jij volgt op voedingsgebied. Waardoor er geen duidelijk antwoord is wat er nu precies goed is.

Wel of geen voedingssupplementen gebruiken?

Over voedingssupplementen zijn ook veel verschillende meningen zoals je hier al uit kan op maken. Is het dan logisch dat je als consument niet meer zo goed weet wat je nu wel of niet extra supplementen zal moeten slikken. En als je voedingssupplementen wilt toevoegen aan een gevarieerd eetpatroon. Wat is dan goed om te doen? Ook hier is geen eenvoudig antwoord op te geven. Er bestaan heel veel voedingssupplementen, en in bepaalde situaties kan het een aanvulling zijn. Hierbij wil ik wel meegeven dat: Voedingssupplementen nooit een vervanging zijn van gezonde voeding. Voor behoud van een goede gezondheid is een gezonde leefstijl en gevarieerde en evenwichtige voeding van cruciaal belang. Daarnaast zijn voedingssupplementen geen medicijnen. Bij twijfel overleg altijd met uw behandelend arts.

Een aantal bekende voedingssupplementen zijn:

Bij Vitamine D3* worden een aantal gezondheidsclaims gedaan:

  • Verhoogt de calcium opname in de botten
  • Draagt bij aan een normale werking van het immuunsysteem

Magnesium*

  • Zorgt voor het behoud van sterke botten
  • Goed voor de werking van de spieren
  • Draagt bij aan het goed functioneren van het zenuwstelsel

Omega 3* is wellicht een supplement die je wel eens voorbij hebt horen komen. Omega 3 wordt ook wel visolie genoemd.

  • Instandhouding van het gezichtsvermogen
  • Belangrijke bouwstenen voor de hersenen
  • Draagt bij aan een normale werking van het hart
  • Behoud het normale vetgehalte in het bloed
  • Draagt bij aan het in stand houden van een normale bloeddruk

 

Multi* in een multi vitamine zitten meerdere vitamines en mineralen bij elkaar. Iedere vitamine en/of mineraal heeft een andere werking/functie.

  • Vitamine a*, draagt bij aan de ijzer gehalte in het bloed, zorgt voor de slijmvliezen, gezonde huid, goed zicht vermogen en draagt positief bij aan het immuun systeem.
  • Vitamine B1*, ondersteund het energie niveau, is betrokken bij het geheugen en een normale werking van het hart
  • Vitamine b2*, heeft een gunstig effect op het energie metabolisme, ijzer methabolisme, gezonde cellen
  • Vitamine b3*, zorgt voor een goed functionerend zenuwstelsel, draagt bij aan de leer prestaties
  • Vitamine b5*, draagt bij aan normale mentale prestaties
  • Vitamine b6*, draagt bij aan zenuw en hersenfuncties, aanmaak van rode bloedlichaampjes, draagt bij aan een goede weerstand, reguleert hormonen, helpt bij het verminderen van vermoeidheid
  • Vitamine B12*, activeert de natuurlijke energie, helpt bij het geheugen, ondersteunt bij de vorming van rode bloedcellen
  • Vitamine D*
  • Vitamine E*, gaat oxidatieve schade tegen
  • Vitamine K*, zorgt voor een juiste werking van de bloedstolling, helpt bij de opname van mineralen/calcium in de botten
  • Zink*, draagt bij aan de koolhydraat stofwisseling, conditie van haar/nagels, herstellend vermogen van de huid

Protein* ook wel bekend als de eiwit shake, veel sporters gebruiken dit om hun eiwitten na een training aan te vullen voor voldoende spierherstel.

*Let op per voedingssupplement kunnen de gezondheidsclaims variëren, aan dit blog kunnen hierdoor geen rechten worden ontleent m.b.t. de gezondheidsclaims adviseren wij je om goed te lezen op het etiket. Door de hoeveelheid voedingssupplementen is het niet mogelijk om alle voedingssupplementen te benoemen.

 

Kortom er zijn veel verschillende voedingssupplementen met verschillende gezondheidsclaim. Of extra voedingssupplementen bijdragen aan jouw gezondheid. Licht uiteraard aan jouw persoonlijke situatie. Kortom kan ik je hier geen standaard advies over geven.

Waar kan je opletten als je voor voedingssupplementen kiest?

Wat mij persoonlijk opvalt is dat er veel merken zijn. Veel verschillende samenstellingen van voedingssupplementen bestaan. Dit is iets wat het bos heel groot maakt. Hierdoor is wanneer je besluit ik ga een voedingssupplement gebruiken als toevoeging aan mijn gezonde leefstijl om mijn lichaam te helpen beter te herstellen. Dan komt het moeilijkste nog welke past het beste bij mij? Na alles te vergelijken, de verschillende etiketten te lezen. Zie je weer door de bomen het bos niet meer.

Het is en blijft een moeilijk fenomeen. Maar weet jij waar jij op kunt letten? Weet jij wat al die stoffen precies zijn? Dat is het probleem waar ik ook tegen aan liep. Een tip wat mij heeft geholpen. En deze tip wil ik dan ook graag met jouw delen. Want ja je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. De tip was:

  • Kijk waar de werkzame stof uit is gehaald. Is dit uit een plant dan betreft dit een natuurlijke stof. Deze stof zal dan makkelijk worden herkent door het lichaam en hierdoor beter worden opgenomen. Veel synthetische stoffen (stoffen die in de fabriek worden nagemaakt) zal het lichaam niet goed opnemen omdat de ze maar een deel van de samenstelling van de vitamine bevatten. Daarnaast komen de vitamine en mineralen vaak in de natuur voor in combinatie met cofactoren. Zonder de cofactoren kunnen de vitamine en mineralen niet voor 100% functioneren. Dit vond ik persoonlijk wel boeiend om hier verder in te duiken. Als je etiketten leest is het soms lastig om goed te beoordelen is dit synthetische of een natuurlijk voedingssupplement. Ik las dat voedingssupplement NOS  (Natural Occurring Standard) gecertificeerd kunnen zijn, alle NOS gecertificeerde supplementen zijn afkomstig van natuurlijke voedselbronnen. Dit certificaat is bedoeld om de consument te helpen een weloverwogen keus te maken.
  • Kijk naar de vulstoffen die gebruikt worden.

 

Op de eerste plaats is goede leefstijl met gezonde en gevarieerde voeding het belangrijkste. Indien wenselijk kan je voedingsstoffen aanvullen met voedingssupplementen. Hierbij is het raadzaam om je vooraf goed te verdiepen in welke voedingssupplement passend is in jouw persoonlijke situatie.

 

Bronnen

  • Voedingscentrum
  • Supplementen onder de loep (Brian R. Clement)
  • Drogist die voedingssupplementen verkoopt m.b.t. de gezondheidsclaims
  • Laura van Schelt