skip to Main Content
| 06 - 116 280 66

Leuke oefeningen

Wellicht ken je het wel. Je zit op Instagram te kijken en je komt leuke oefeningen tegen. Ziet er natuurlijk fantastisch uit. Echter soms lijken het wel circus artiesten die bezig zijn, leuke kunstjes op een bal(len) push-up  of burbies doen enzovoorts. Ja het ziet er zeker fantastisch uit. Maar is het verstandig om de oefeningen zelf ook te gaan proberen? Nou ik zal adviseren doe het niet en denk vooral goed na. Voordat je zelf deze oefening na gaat doen.

Er zijn een aantal redenen waarom ik dit zeg:

  1. Niet alle oefeningen die ik voorbij zie komen zijn even veilig.
  2.  Daarnaast is niet elke oefening geschikt voor jouw dit heeft onder andere te maken met lichaamsbouw, lenigheid, jouw eigen getraindheid.
  3. Soms verhoog je het risico op blessures door de oefening uit te voeren
  4. Niet alle oefeningen zijn effectief m.b.t. jouw trainingsdoelstellingen

Kortom reden genoeg om eerst goed na te gaan denken, voordat jij de oefening na gaat doen.

Daarnaast is het goed om te realiseren dat je vaak niet weet als je naar een filmpje kijkt: hoelang iemand hier al op aan het oefenen is. Hierdoor lijkt het er simpel uit te zien, maar vaak is het niet zo eenvoudig als het lijkt.

Veilig trainen

Het is als je gaat trainen belangrijk om veilig te trainen. Veilig trainen houd een aantal dingen in. Trainen met een goede uitvoering, goede trainingsopbouw, oefeningen kiezen die bij je trainingsfase passen. Belangrijk is om eerst het fundament neer te leggen voor je verder opbouwt in kracht. Zonder goede basis is veilig trainen onmogelijk.

Een ander punt om veilig te trainen is rekening houden met wat je lichaam kan. Ben je niet zo soepel in je enkel dan zal de squat bijvoorbeeld minder diep lukken. Heb je een schouder klachten zijn er bepaalde oefeningen of bewegingen die je wellicht minder goed kan uit voeren en bepaalde oefeningen die je beter kunt doen om weer een goede basis neer te zetten.

Daarnaast is mijn advies hou altijd rekening met de vorm van de dag. Als je gisteren zwaar hebt getraind moet je vandaag rekening houden met herstel en niet dezelfde spiergroepen te trainen. Maar voel jij je verkouden dan is je belastbaarheid minder. En is het verstandig om hierin je programma aan te passen om overbelasting blessures te voorkomen.

Effectief trainen

Daarnaast is het zinvol om een helder en duidelijk doel te stellen. Door het stellen van goede doelen heb je helder wat je wilt bereiken. Hierop kun je een goed opbouw schema maken. Wat er toe bijdraagt om je doelstelling te behalen.

Voor effectief trainen doe je de juiste oefeningen, in de juiste frequentie met de juiste intensiteit. Hou ook rekening dat je voldoende rust tussen de trainingen door. En dat je goed en gezond eet zodat jij voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

Wil je persoonlijk advies? neem gerust met mij contact op.