skip to Main Content
| 06 - 116 280 66

ontspanning

Ontspanning is wellicht iets wat wij in de huidige maatschappij vaak vergeten. Zeker als we de cijfers zien van het aantal mensen dat burn-out klachten ervaart. Is dit een groot probleem. Of het komt doordat wij niet goed met stress om kunnen gaan of te weinig ontspannen of een combinatie van beide. Ga ik niet op in. Vandaag wil ik stilstaan van het belang van ontspannen. Ik start wel even door kort stil te staan bij stress.

Stress

Onze stress reactie is gemaakt om te kunnen overleven.  b.v. er is direct gevaar, gaat het stress systeem aan. Hierdoor ben je instaat om te vecht, vluchten of freez. (Voor de liefhebbers het sympathische zenuw stelsel gaat aan. hierdoor wordt adrealine, noradrealine aangemaakt, en door de cortisol productie kunnen wij de actie vol houden. De pre-frontale hersenschors waar wij onder andere nadenken over complexe dingen wordt uitgeschakeld, overleven gaat immers voor.) Helaas hebben wij in onze maatschappij vaak te maken met aanhoudende stress. Waardoor de stress kan leiden tot zo geheten disstress. Disstress is de ziekmakende stress. Hierdoor krijgen wij gezondheidsklachten als vermoeidheid, onrustig slapen, worden prikkelbaar, minder goed tegen prikkels kunnen, emotioneel, piekeren, gejaagd voelen, moeite met concentreren moeite om dingen te onthouden. Uiteindelijk controle verlies tot uiteindelijk niet meer kunnen functioneren.

Herken je dit? Begin met afstand nemen, door herkenning, erkenning, begrip, acceptatie, rust en ontspanning. Zorg jij dat de overmatige stress reactie afneemt. Waarna je op het moment dat je alles weer kan overzien de stress factoren kan gaan aanpakken. wanneer de juiste strategie gevonden en geoefend is in een veilige context.  Kan de strategie toegepast worden in de moeilijkere situaties.

Dan klinkt ontspannen wel mooi. Maar hoe doe je dat?

Ontspannen

Ja hoe kun je ontspannen. Dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Ook hier kan ik dus geen standaard antwoord op geven. Zou misschien wel prettig zijn als dat wel had gekund. Maar gelukkig zijn wij allemaal uniek, en dus ook in de manier van ontspannen.

Ontspannen is belangrijk voor je herstel maar ook voor je functioneren. Eigenlijk is ontspanning een geestelijke en fysieke toestand wat je gebruikt om weer op te laden. Ontspannen is dus geen actie, maar een gevoel wat ontstaat. Maar hoe kom je aan een ontspannen gevoel. Klinkt natuurlijk makkelijk je dagelijkse beslommeringen los laten, tijd nemen voor jezelf en werkdruk loslaten.

Soms kunnen ontspanningsoefeningen helpen of mindfulnes. Misschien wel makkelijk toe te passen oefening focus op het hier en nu.

Maar ook andere manieren die kunnen helpen is het luisteren naar muziek, wandelen, lezen.

Sporten wordt soms ook gezien als een moment van ontspannen, echter kunnen bepaalde sport activiteiten ook het stress systeem activeren. Dit kan onder andere bij wedstrijd sporten, oef wanneer je prestatie wil verbeteren. Daarnaast is sporten niet lichamelijk ontspannen.