skip to Main Content
| 06 - 116 280 66

Trainingstips

Je begint enthousiast met trainen, je bent echt van plan er alles aan te doen om jouw doelstelling nu echt te gaan bereiken. Het gaat een paar weken goed je voelt je fit, zelfvertrouwen groeit. Maar helaas krijg je een blessure. Hierdoor moet je het sporten tijdelijk stoppen, daardoor ben je teleur gesteld dat je na het herstel weer maanden misschien jaren nodig hebt om opnieuw de moed te verzamelen om aan je doelstellingen te gaan beginnen. Ik wil je met deze blog wat handvatten geven om te proberen om blessures te voorkomen.

  1. Train met het juiste gewicht

Als je te zwaar traint loop je risico op blessures, als je te licht traint geef je je lichaam geen trainingsprikkel. Daarom is het belangrijk om te kiezen voor het juiste gewicht. Blijft tijdens trainingen altijd luisteren naar je lichaam.

 

Om te testen wat het juiste gewicht is, kun je o.a. een 1 RM test uit voeren. Wil je meer weten hierover? Neem gerust contact met mij op.

 

  1. Wissel regelmatig van trainingsschema

Misschien heb je een oefenschema wat je heel goed bevalt. Natuurlijk is het fijn dat je een bepaalde routine hebt ontwikkeld waarbij jij jezelf prettig voelt.

 

Als je te lang het zelfde oefenschema doet geeft dit oefenschema geen trainingsprikkel meer. Om een beter resultaat te kunnen halen uit je training is het dan ook zinvol om regelmatig oefeningen in je oefenschema te veranderen. Daarnaast kan dit ook goed helpen om je motivatie beter vast te houden.

 

  1. Zorg dat je de oefeningen uitvoert met de juiste techniek

Een hele bekende oorzaak waarom blessures kunnen ontstaan, is het niet juist uitvoeren van de oefeningen. Als je een oefening niet op de juiste manier uitvoert krijg je verkeerde belasting en mogelijk blessures.

 

Een andere fout die soms wordt gemaakt is oefeningen kiezen die je niet goed kan uitvoeren, omdat deze nog te zwaar zijn, of doordat je anders beweegt (b.v. beweegbeperking enkel waardoor de squat niet goed uitgevoerd kan worden) of kunt bewegen. Dit kan leiden tot sportblessures.

 

  1. Drink voldoende water

Om spieren goed te kunnen laten functioneren is het belangrijk dat er voldoende vocht aanwezig is.

 

  1. Eet voldoende

Als je niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, kan je lichaam niet voldoende herstellen.

 

  1. Neem voldoende rust

Zorg dat je voldoende slaapt, maar neem ook voldoende rust tussen de trainingen door. Hoeveel rust je moet nemen tussen de trainingen door hangt onder andere af van het type training wat je gedaan hebt.

 

Meer weten? Of wil jij een advies op maat? Maak gerust een afspraak met mij.