Facetartrose ook wel artrose in de rug genoemd. Maar wat is dit nu precies en wat kun je er aan doen? Wellicht heb je nog nooit van het facet gewricht gehoord. Daarom beginnen we eerst met wat is het facetgewricht.

Wat is het facet gewricht?

De facet gewrichtjes zijn de gewrichtjes die zorgen dat de wervels ten opzichten van elkaar kunnen bewegen. Hierdoor is onze wervelkom geen lange staaf. Ieder gewrichtje beweegt maar een aantal graden maar al deze gewrichten bij elkaar zorgt er voor dat wel kunnen bewegen met onze romp.

Wat is facet artrose?

Zoals in elk gewricht zit er tussen de gewrichtjes kraakbeen, kraakbeen kun je zien als de bekleding van het gewrichtsoppervlak. Kraakbeen heeft als functie er voor te zorgen dat het gewricht soepel kan bewegen en een schok dempende functie. Kraakbeen kan door verschillende oorzaken beschadigen b.v. door het ouder worden, sportletsel.

Bij facet artrose is het kraakbeen tussen 2 wervels dunner geworden waardoor er klachten kunnen ontstaan als pijn en stijfheid.

Welke klachten geven facet artrose?

De meest voorkomende klachten bij facet artrose zijn:

• Pijn in de (lage) rug, meestal verergert de pijnklachten bij lang staan, lopen en het maken van een holle rug, de rug bol (rond) maken kan helpen om de pijnklachten te doen verminderen. Vaak nemen de pijnklachten in de loop van de dag en inspanning toe. De pijnklachten kunnen met namen in de bil regio en de zijkant van de heupen zitten.
  • Het kan voorkomen dat er uitstralende pijn is naar het been, dit kan voorkomen door wat inklemming van de zenuw.

Wat kun je doen tegen Facet artrose?

De artrose gaat niet over, maar dit wil niet zeggen dat je elke dag pijnklachten hoeft te hebben. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om de klachten te laten verminderen.

• Het aanpassen van de belasting
  • Korte periodes van rust nemen tussen door
  • Spierversterkende oefeningen om de spieren rondom de rug te versterken en hierdoor de drukkrachten op het facet gewricht te laten verminderen.
  • Eventueel kun je pijnstillers gebruiken om de pijnklachten te laten verminderen deze pijnstillers halen de pijn niet weg maar haalt de scherpe kantjes er vanaf waardoor je makkelijker kan bewegen.
  • Facet artrose kan niet verholpen worden door een operatie. Soms kan er in overleg met uw arts wanneer er zenuw prikkeling is besloten worden om de zenuwprikkeling operatief te behandelen.

Waarmee kan de fysiotherapeut je helpen?

Als fysiotherapeut brengen wij eerst je klachten in beeld, om samen met je het behandelplan te bepalen. Wij kunnen je helpen door samen met je te kijken welke aanpassingen in het dagelijks leven kunnen helpen je klachten onder controle te krijgen. En adviseren m.b.t. welke oefeningen je wel kunt doen en wat wellicht minder handig is om te doen. Door het aanleren van de juiste techniek van de oefening zorgen we dat je op een veilige manier kunt trainen.

Gepubliceerd: 24-06-2020

Geschreven door Leonie de Bree, fysiotherapeuten

Boeken: De Morree, J.J. (2009). Dynamiek van het menselijk bindweefsel: Functie, beschadiging en herstel (5e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum
Lohman, A.H.M. (2008). Vorm & Beweging (11e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum