Revalidatie na Corona Corona wordt ook wel COVID-19 genoemd. COVID staat voor Corona Virus Disease en wordt veroorzaakt door SARS-CoV-2. Covid-19 is een virus die heftige ziekte verschijnselen kan geven maar ook milde klachten. Van Coronavirus kan je helaas wat klachten in het dagelijks functioneren ervaren. Zoals u wellicht weet wordt er veel onderzoek gedaan naar corona o.a. vaccinatie, medicatie maar ook naar de behandeling van de rest klachten die corona tot gevolg heeft.

Hoe kun je besmet raken?

Zover op dit moment bekent is vind virus overdracht plaats van persoon tot persoon door middel van vochtdruppels waar het virus in zit. Zolang jij geen klachten ervaart is het niet duidelijk of je het virus kunt overdragen. Na besmetting kan het 2 tot 12 dagen duren voordat je klachten krijgt. Er wordt voor de zekerheid geadviseerd om 14 dagen als incubatie tijd aan te houden.

Klachten die Corona kunnen optreden:

Klachten t.g.v. Corona die op dit moment bekend zijn:

• Hoge koorts (> 38 graden)
  • Hoesten
  • Slijm ophoesten
  • Benauwdheid
  • Vermoeidheid
  • Keel-, hoofd- en spierpijn
  • Verstopte neus
  • Misselijkheid
  • Diarree

Bij ernstige klachten veroorzaakt Corona ARDS (Acute Respiratory Distress Syndrome), dit is een hevige ontstekingsreactie in de longen, waarbij er in het ziekenhuis vaak besloten wordt om tot sedatie en beademing over te gaan. Dit kan onder andere leiden tot verlies van spiermassa, afname van conditie, gewrichtsklachten, vermoeidheid en balansproblemen. Daarbij kan er door de ontstekingsreactie longschade en/of benauwdheidsklachten optreden.

Wanneer je weer zelfstandig kunt ademen, wordt de sedatie en de beademing gestopt, waarna je op een andere afdeling verder kan aansterken en herstellen. Gelukkig komt niet iedereen die Corona krijgt in het ziekenhuis of op een IC afdeling terecht.

Maar ook bij een milde vorm van Corona kunnen de klachten heftig zijn. Hoe snel kun je herstellen na Corona? Dit wordt bepaald door de ernst van de klachten. Als je 24 uur klachtenvrij bent, kun je de ziekte niet meer overdragen aan een ander. Helaas is het probleem dat je na de ziekteperiode t.g.v. Corona nog niet volledig lichamelijk hersteld bent. Hierbij kun je onder andere denken aan klachten zoals afname van de conditie en/of psychologische klachten. Het herstel kan in sommige gevallen enkele maanden duren. Klachten die je kunt ervaren zijn:

• Afname van spiermassa waardoor je minder kracht en uithoudingsvermogen hebt.
  • Afname van conditie, waardoor je moeite krijgt met het uitvoeren van dagelijkse activiteiten, werken, sporten en hobby’s.
  • Mentale klachten zoals concentratieverlies, PTSS(Post Traumatische Stress Stoornis) en PICS (Post Intensive Care Syndroom).

Wie kunnen helpen bij de nabehandeling?

Door de complexiteit van de klachten kun je multidisciplinair behandeld worden. Met als doel jou te helpen om zo goed mogelijk te herstellen en zo min mogelijk restklachten over te houden. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de huisarts, diëtiste, ergotherapeut en de fysiotherapeut.

Wat kan de fysiotherapeut betekenen?

Als fysiotherapeut kunnen wij je op onderstaande gebieden helpen en begeleiden met een behandeling op maat.

• Verbeteren van de longfunctie. Door middel van gerichte oefeningen kunnen de benauwdheidsklachten verminderen.
  • Verbeteren van het fysiek functioneren. Door hier specifiek aan te werken kunnen de ervaren klachten verminderen.

Wordt fysiotherapie vergoed?

Fysiotherapie na corona wordt als je aanvullend verzekerd bent vergoed, Als je in het ziekenhuis gelegen hebt kom je na 20 behandelingen in aanmerking voor vergoeding uit de basis verzekering.

Corona fysiotherapeut

Leonie de Bree
Leonie fysiotherapeut bij Happy Life Fysiotherapie & Coaching

Leonie is binnen de praktijk de Corona therapeut binnen de praktijk. Om de kwaliteit te waarborgen en te zorgen dat de kennis up  to date blijft is Leonie aangesloten bij chronisch zorgnet.

Gepubliceerd: 06-04-2020, Update 22-06-2020 door Leonie de Bree & Willemijn Snapper.

Richtlijn KNGF, Richtijn chronisch zorgnet,

reach