Wat is een tussenwervelschijf?

Tussen de wervels bevinden zich tussenwervelschijven. Deze tussenwervelschijven bestaan uit bindweefsel (het bindweefseldeel wordt anulus fibrosus genoemd). In het midden van de tussenwervelschijf zit een kern (de nucleus pulposus genoemd) met bindweefsel in een soort gel achtige substantie.

De tussenwervelschijf functioneert als een mechanische buffer. Door de samenwerking met de facetgewrichtjes en de spieren is er balans tussen vormsluiting en kracht sluiting.

De bewegingsas moet door de nuclus pulposus lopen, als dit niet meer gebeurt dan neemt de werking van deze mechanische buffer af. Dit kan op een bepaald moment klachten geven.

Wat is een Hernia?

Bij een hernia is de tussenwervelschijf gaan uitpuilen. Deze uitpuiling kan tegen de zenuw aan gaan drukken. Hierdoor ontstaat een mechanische druk op de zenuw. Wat de zenuw niet zo prettig vind waardoor er pijnklachten ontstaan in het gebied waar de zenuw loopt.

Welke symptomen geeft een hernia?

Een hernia kan verschillende pijnklachten geven:

• Pijnklachten, vaak gaat het om scherpe pijn tot in het been.
  • De pijn verergeren bij bepaalde houdingen waarbij er meer compressie ontstaat op de zenuw. Liggen reduceert meestal de pijnklachten.
  • Meestal geeft hoesten, niezen, perzen meer pijnklachten
  • Het kan voorkomen dat je minder kracht of tintelingen in het been ervaart

Als de uitstulping niet tegen de zenuw drukt hoef je hiervan geen klachten te ervaren.

Hoe ontstaat een hernia?

Hoe een hernia ontstaat is nog niet precies bekend. Het lijkt er op dat een aantal factoren een rol kunnen spelen.

• Erfelijke aanleg
  • Lengte
  • Zwaar lichamelijk werk doen
  • Roken
  • Veel en lang autorijden

Moet ik een röntgenfoto laten maken?

Het maken van een röntgenfoto heeft om een hernia op te sporen geen meerwaarde. Om de eenvoudige reden dat er op de röntgen botstructuren zichtbaar zijn. En de schade aan de tussenwervelschijf zie je hier niet op.

Schade aan de tussenwervelschijf is wel te zien op een scan. De reden dat er niet standaard een scan gemaakt wordt is. Dat er op een scan ook dingen gevonden worden die niet altijd klachten geven. Wanneer de klachten langer dan 12 weken aanhouden, of als er uitval is van het been. Is het wel nuttig om een scan te laten maken.

Wat kan je doen tegen een hernia?

De meeste klachten gaan binnen 6-12 weken over. De huisarts kan je eventueel pijnstillers geven waardoor het bewegen wat makkelijker gaat. Als fysiotherapeut kunnen wij je helpen, begeleiden in het proces van blijven bewegen en het weer opbouwen van je dagelijkse activiteiten.

Tips:

1. Blijf bewegen, vermijd bewegingen die te veel klachten geven. Ga niet hele dagen op bed liggen, dit is namelijk niet goed voor de doorbloeding en niet goed voor het herstel van de hernia.
  2. Wissel waar mogelijk houdingen af
  3. Als je ligt kan het prettig zijn om een kussen onder de knieën te hebben of te liggen met half opgetrokken knieën.
  4. Moeite met uit bed komen? Ga eerst op je zei liggen, benen over de rand van het bed, laat je benen zakken en druk jezelf met beide handen omhoog.
  5. Moeite om in bed te komen? Ga op de rand van het bed zitten, laat je bovenlichaam rustig zakken op zei, probeer als je lukt tegelijkertijd je benen mee te nemen.

Wanneer moet je contact opnemen met de huisarts?

Het is verstandig om contact op te nemen met je huisarts als:

• De pijnklachten niet voldoende onder controle krijgt en als de klachten na 6-8 weken niet afnemen.

Als je de volgende symptomen hebt adviseren wij om direct contact op te nemen met je huisarts:

• Als er plotseling minder kracht is in het been (je kunt niet meer op je tenen of hakken staan)
  • Als er een doof gevoel is ontstaan in de schaamstreek
  • Als je niet meer kunt plassen of als je de plas niet meer kunt ophouden.

Wat kan de fysiotherapeut voor u betekenen?

Na dat wij een intake gesprek met u gedaan hebben, maken wij samen met u het behandelplan. Wij werken persoonlijke behandelplannen op maat en wij stemmen samen met u het plan plan af. Wij kunnen u onder andere adviseren en begeleiden met de oefeningen.

Leonie de Bree & Willemijn Snapper
De fysiotherapeuten van Happy Life

Gepubliceerd 24-06-2020

Geschreven door Leonie de Bree

NHG richtlijnen: Aspecifieke lage rugpijn, Lumbosacraal radiculair syndroom

Medische richtlijn Lumbosacraal syndroom

Artikelen:  vroomen et al 2002: Diagnostic value of history and physical examination in patients suspect of lumbosacral nerve root compression

Waddell 2006 Diagnostic triage. In: The back pain revolution.

Boeken: Wervelkolom van Aad van de El, Evidence based diagnostiek van het bewegingsapparaat van A. Verhagen & J. Alessie, De Lendenwervelkolom en het bekken, lage rugklachten en fysiotherapie door LHA Hagenaars en JM Bos

Heeft u behoefde aan meer patiënten informatie: