Ischias wordt ook wel ischialgie genoemd, is een zenuwpijn. Zoals de naam al aangeeft betreft dit de Nervus Ischiadicus, deze zenuw loopt vanaf de rug door de bil door tot in het been. De Nevus Ischiadicus is de langste zenuw van het lichaam. De zenuwpijn ontstaat meestal door compressie op de zenuw. Er wordt in de praktijk onderscheid gemaakt tussen hernia, stenose en ischias, alle 3 de aandoening hebben te maken met zenuw inklemming. Het kan ontstaan door niet goed functionerende gewrichten, verhoogde spierspanning, door een ontsteking. Ischias kan ook ontstaan tijdens de zwangerschap, dan spreken we van zwangerschapsischias.

De benaming Ischias wordt tegenwoordig niet meer zo vaak gebruik. Er wordt tegenwoordig gesproken over lage rugpijn. In de medische wereld over aspecifieke lage rugpijn.

Wie krijgen last van ischias?

De meeste mensen die last krijgen van ischias zijn meestal tussen de 30 en 50 jaar oud. Vrouwen kunnen tijdens de zwangerschap  ischias-klachten te ontwikkelen. Doordat de baarmoeder tijdens de zwangerschap meer ruimte nodig heeft kan de baarmoeder dan de druk op de Ischiadicus zenuw veroorzaken.

Wat zijn de symptomen van ischias?

Over het algemeen veroorzaakt ischialgie klachten aan één zijde van het lichaam. Dit komt doordat de nervus ischiadicus zich splitst in het wervelkanaal, één zenuw gaat naar het linker been en één zenuw gaat naar het rechter been. Na de splitsing in het wervelkanaal ontstaat de druk op de zenuw.

De symptomen en mate waarin mensen last hebben verschilt per persoon. Veel voorkomende symptomen zijn:

• Pijn in de lage rug
  • Schietende pijn naar het been (pijnscheuten)
  • Brandend gevoel of tintelingen in het been
  • Verdoofd gevoel in het been
  • Krachtverlies van het been- en/of de bilspieren
  • Spierkrampen in het been- en/of de bilspieren
  • Pijn bij het heffen of strekken van het been

Wat zijn de oorzaken van ischias?

De oorzaken kunnen verschillend, echter kunnen de oorzaken niet altijd achterhaald worden. De zenuwcompressie kan vlak bij het ruggenmerg ontstaan bijvoorbeeld door een tussenwervelschijf. De tussenwervel schijf kan beschadigd zijn afhankelijk van de ernst wordt dit bulding disc genoemd of hernia genoemd. Een andere oorzaak voor de klachten kan stenose zijn waardoor er compressie kan ontstaan t.h.v. de wervel. Maar ook artrose van de facet gewrichten kan compressie geven. Als dit het geval is wordt er vaak niet gesproken over ischias.

Van ischias spreken we meestal als de compressie ontstaat vanaf het wervelkanaal.

• Verhoogde spiertonus van de rug en/of bilspieren
  • Verminderde core stability ook wel disbalans van spieren genoemd
  • Houdingsproblematiek

Hoelang duurt ischias

Ischias duurt meestal een paar weken. De prognose voor herstel is gunstig, met uitzondering van de klachten die veroorzaakt worden door stenose. Het kan soms zinvol zijn om te kijken wat de onderliggende oorzaak is en hier een behandelplan voor te maken.

Wat te doen bij ischiasklachten?

1. Blijf in beweging

Bewegen stimuleert de doorbloeding

1. Wissel houding af

Probeer lang in 1 houding zitten te vermijden

1. Heeft u veel pijn neem een pijnstiller

Een pijnstiller kan helpen om de scherpe kantjes van de pijn te verminderen waardoor bewegen vaak net iets makkelijker gaat. Gebruikt u meerdere medicatie of heeft u een chronische aandoening neem contact met uw huisarts op.

Zijn er oefeningen die kunnen helpen?

Oefeningen kunnen helpen zijn om de pijnklachten te reduceren. Je kunt onderscheid maken tussen mobiliserende en spierversterkende oefeningen. Afhankelijk van de oorzaak kunnen de oefening in overleg met uw fysiotherapeut aangepast worden zodat ze beter en effectiever zijn voor jouw specifieke hulpvraag.

Een voorbeeld van een aantal mobiliserende oefeningen zijn

1. De rug hol/bol maken door middel van het kantelen van het bekken.
  2. Liggend op de rug de benen naar de borst trekken

3. Liggend op de rug, voeten aan de grond de benen van li naar re bewegen en de schouders aan de grond houden.

Wat kan de fysiotherapeut voor je betekenen?

Als fysiotherapeut zijn wij opgeleid om de beweegklachten te analyseren en te behandelen. De behandel mogelijkheden die wij hebben zijn oefentherapie, mobiliseren van de rug, medical taping.

Fysiotherapie kan afhankelijk van je aanvullende verzekering vergoed worden. Dit is uiteraard afhankelijk van je verzekeringspakket. Heb je geen aanvullende verzekering dan zijn wij genoodzaakt om je een factuur te sturen voor de behandeling. Voor de kosten adviseren wij je om te kijken op onze tarieven lijst.

Gepubliceerd 23-06-2020

Auteurs: Leonie de Bree, Fysiotherapeute

Bronnen

CBO

Artikelen:  vroomen et al 2002: Diagnostic value of history and physical examination in patients suspect of lumbosacral nerve root compression

Waddell 2006 Diagnostic triage. In: The back pain revolution.

Boeken: Wervelkolom van Aad van de El, Evidence based diagnostiek van het bewegingsapparaat van A. Verhagen & J. Alessie, De Lendenwervelkolom en het bekken, lage rugklachten en fysiotherapie door LHA Hagenaars en JM Bos

Wilt u als meer patiënten informatie;

diak

thuisarts