skip to Main Content
| 06 - 116 280 66

Wat is Artrose?

Artrose ook wel slijtage genoemd. Artrose kan voorkomen in enkele of meerdere gewrichten. Bij artrose is het kraakbeen dunner geworden en minder van kwaliteit.

Artrose geeft pijnklachten met name als u het langer belast. Ook kan u stijfheid van het gewicht ervaren meestal word de stijfheid minder als u gaat bewegen.

Artrose kan worden ingedeeld in primaire en secundaire artrose:

  • primair is er geen aanwijsbare oorzaak. Er wordt verwacht dat het verouderingsproces een belangrijke rol heeft in het ontstaan van de artrose.
  • Secundair artrose spreken we over artrose ontstaan door een onderliggende oorzaak. Hierbij kun je denken aan een ongeluk uit het verleden wat schade in het gewricht heeft veroorzaakt.
Corestability Trainen Bij Rugklachten Fysiotherapie Zeist

Er zijn een aantal risico factoren bekend voor het ontwikkelen van artrose:

  • Overgewicht
  • Hogere leeftijd
  • Lichamelijk zwaar werk
  • (Sport)letsel

Hoe wordt de diagnose artrose gesteld?

Het vermoeden van artrose ontstaat meestal door de klachten die je verteld. Aan de hand van het verhaal is het mogelijk om fysiotherapeutische onderzoek te doen. Aan de hand daarvan kan de waarschijnlijkheid diagnose artrose gesteld worden.

De huisarts kan gevraagd worden om rontgenfoto’s te laten maken. Aan de hand van de röntgen foto’s kan de diagnose artrose worden gesteld. Op de rontgen foto wordt het kraakbeen zelf niet gezien. Maar kan wel de afstand tussen de bot delen bepaald worden. Als de gewrichtspleet te smal is wordt er meestal gesproken over te weinig kraakbeen of soms zelfs het ontbreken van kraakbeen. Het kan voorkomen dat er wat uitgroei ontstaat van bot, dit worden botuitsteeksels (osteofyten) genoemd. Deze kunnen ook doormiddel van röntgenfoto’s in beeld worden gebracht.

In eerste instantie zal er geprobeerd worden om de artrose niet operatief (conservatief) te behandelen.

Wat kunt u doen bij Artrose?

Als je gewrichten stijf aanvoelen of als je veel pijn hebt, kan het zijn dat je minder (goed) beweegt. Hierdoor kan de conditie en/of spierkracht afnemen. Ondanks de pijn is het bij artrose heel erg belangrijk dat men blijft bewegen. De spieren worden hierdoor sterker en het uithoudingsvermogen wordt beter. Probeer daarom om minstens vijf dagen per week minimaal 30 minuten matig intensief te bewegen. Bij matig intensief bewegen ben je niet buiten adem en kan je nog wel in staat zijn om een gesprek te voeren. Je kunt hierbij denken aan wandelen, fietsen, traplopen of zwemmen.

In principe zijn bewegen en sporten dus goed, maar niet alle sporten zijn even geschikt. Zorg dat je naar je lichaam luistert en niet overbelast.  Kies voor een aangepaste variant als de sport te zwaar is.

Algemene tips bij artrose:

  • Probeer minimaal een half uur per dag te bewegen.
  • Luister naar uw lichaam, doe rustig aan wanneer de klachten erger worden en ga door wanneer de pijn verdwijnt.
  • Neem af en toe rust tijdens het bewegen.
  • Bouw de duur, het aantal keren en de intensiteit langzaam op.
  • Beweeg op een zachte ondergrond als dat prettiger voelt.
  • Draag eventueel schoenen met schokabsorberende zolen.

Als we samen gaan werken om je klacht zoveel mogelijk op te lossen starten we met een intake en onderzoek om te kijken waar je tegen aanloopt en kijk samen met jouw wat je nodig hebt om optimaal te kunnen functioneren ten aan zien van jouw hulpvraag. Ik werk niet met een standaard behandelplan. Ik leer je omgaan met de artrose klachten, waardoor je weer op het optimaal te bereiken niveau kunt functioneren.

Leonie heeft zich als fysiotherapeut uitgebreid verdiept en geschoold in artrose klachten. Leonie is onder andere betrokken geweest bij de artrose proeftuin.

 

 

 

Gepubliceerd juni 2018, Update juni 2020

Auteur: Leonie de Bree, Fysio

Bronnen:

KNGF

NHG

Orthopeden

Antonius ziekenhuis

weerstand band oefening
Leonie de Bree