Wat is Diabetes Mellitus?

Diabetes mellitus wordt ook wel suikerziekte genoemd. Het lichaam niet meer voldoende instaat om de bloedsuikers te regelen door een tekort aan insuline of het niet goed reageren op de insuline.

Wedstrijd Tussen 2 Deelnemers Wie Het Langste Kan Planken

Hierdoor kan het bloedsuikergehalte te laag worden, ook wel hypo genoemd. Dit veroorzaakt onder andere de volgende symptomen:

• Zweten
  • Beven
  • Misselijkheid
  • Hongergevoel
  • Verstoord zicht
  • Duizeligheid
  • Snelle hartslag
  • Verwardheid
  • Verlies van bewustzijn

Het bloedsuiker kan te hoog worden, ook wel hyper genoemd. Dit geeft onder andere de volgende symptomen;

• dorst
  • veel plassen
  • droge mond
  • jeuk
  • zwaar ademen
  • zwakte
  • sufheid
  • uitdroging
  • aceton geur
  • uiteindelijk coma

Op de lange termijn kunnen complicaties ontstaan zoals hart- en vaatziekte, oogproblemen, minder gevoelige zenuwen, nierfalen.
Daarom is behandeling belangrijk, hierdoor blijven de bloedsuikers onder controle.

Behandeling van Diabetes Mellitus

Bij Diabetes type 1 wordt te weinig insuline aangemaakt. Patiënten moeten elke dag bepalen wat de waarde van het bloedsuiker is en op gezette tijden insuline spuiten en eten volgens de instructies van de arts of diabetes verpleegkundige of dragen een pompje om de waarden van het bloedsuiker te regelen.
Bij diabetes type 2 is er te weinig insuline in het lichaam of het lichaam reageert minder goed op de insuline. Diabetes type 2 kan meestal met tabletten worden behandeld. De behandelend arts of diabetesverpleegkundige bepaald samen met u wat in uw situatie de beste behandeling is.

Naast medicijnen krijgt u meestal een dieet voorschrift.
Belangrijk is dat u naast al deze maatregelen voldoende blijft bewegen.

Het effect van bewegen bij Diabetes Mellitus

Bewegen bij diabetes mellitus is belangrijk om een aantal redenen verbeteren van de:

• insuline gevoeligheid*
  • glucosetolerantie*

* zijn wetenschappelijk bewezen bij diabetes mellitus type 2.

Maar ook voor verbeteren van:

• uithoudingsvermogen
  • spierkracht
  • balansgevoel
  • algemeen welbevinden
  • lichaamssamenstelling en gewicht
  • Verminderen van risico’s op o.a. hart- en vaatziekte, botontkalking en dergelijke

Wat doet de fysiotherapeut bij de Diabetes Mellitus?

De fysiotherapeut brengt tijdens de eerste afspraak uw klachten en hulpvraag zorgvuldig in kaart. Uw gezondheid en dagelijks functioneren wordt besproken en onderzocht. Waarna er samen met u een behandelplan wordt opgesteld. Dit behandelplan is afgestemd op uw fysieke mogelijkheden en is gericht op uw hulpvraag. Hierbij wordt er rekening gehouden in de behandeling met eventuele andere problemen/klachten die uw gezondheid beïnvloeden.

De behandeling kan afhankelijk van uw doelstellingen onder andere bestaan uit:

• Conditie training
  • Krachttraining
  • Balans en coördinerende oefeningen

Desgewenst wordt de behandeling afgestemd met andere zorgverleners.

Heeft u een verwijzing nodig van de behandelend arts?

U kunt zonder verwijzing van een arts naar de fysiotherapeut. Of u de behandelingen vergoed krijgt van uw zorgverzekeraar is afhankelijk van hoe u verzekerd bent.