Pijn in de rug? Is natuurlijk zeer vervelend. Rugpijn wordt ingedeeld in gebieden, lage rug, nek en schouder klachten. Bij lage rugpijn spreken we over het gebied onder in de rug. Dit gebied wordt ook wel lumbaal genoemd, hiermee worden de wervels l1 t/m 5 bedoeld.  Als wij kijken naar lage rugpijn wordt er onderscheid gemaakt tussen a-specifieke rugpijnen en specifieke rugpijnen.

Wat is specifieke lage rugpijn?

Specifieke lage rugpijn houd in dat er een aanwijsbare oorzaak voor de klachten is. Hierbij kunt u denken aan fracturen (breuken), radiculair syndroom (zenuw inklemming) of osteoporose. Bij 10 % van de mensen met lage rugklachten kan er gesproken worden over specifieke lage rugklachten. Om de meeste van deze oorzaken van de lage rugklachten uit te sluiten maakt de fysiotherapeut gebruik van de rode vlaggen. Dit is een vragenlijst die wordt afgenomen aan het begin van de intake om er zeker van te zijn dat u, met uw klacht, op de juiste plek bent. Mocht dit laatste niet het geval zijn, zal uw therapeut dit bij u aangeven en adviseren om naar de huisarts te gaan.

Wat is a-specifieke lage rugpijn?

A-specifiek lage rugpijn heeft als kenmerk dat er geen specifieke oorzaak voor de klachten aanwezig zijn. Het werdt voorheen Lumbago of spit genoemd. Er is bij deze klachten geen reden om je zorgen te maken, deze pijnklachten gaan bij  9 van de 10 mensen vanzelf over binnen een paar weken. De eerste week geeft de meeste klachten, daarna zal de pijn geleidelijk aan verminderen tot geheel verdwijnen. Het herstel van pijn gaat gepaard met een toename van activiteiten en bewegingen.

Welke klachten horen er bij lage-rug pijn?

Het klachten die kunnen voorkomen bij a-specifieke lage rugpijn zijn:

• pijn in de lage rug
  • uitstralende pijn in bil en/of bovenbeen
  • meer pijn in bepaalde houdingen
  • de pijn kan continue of in episodes worden ervaren.

Er zijn zaken die de pijnklachten langer in stand kunnen houden. Hierbij kan je denken aan stress, verkeerde werk/zithouding, te zwaar tillen, mentale gesteldheid, overgewicht, slechte nachtrust en verminderde fitheid.

Wat kan je doen tegen lage rugpijn?

Er zijn een aantal basis principes waar je uit van kan gaan. De belangrijkste is om zoveel mogelijk te blijven doen wat je altijd doet. Met bewegen kan het lichaam beter herstellen, het houd de doorbloeding in de pijnlijke spieren op gang waardoor er sneller herstel optreed.

Oefening 1.

Bekken kantelen.

Oefening 2

In ruglig knieen naar de borst trekken

Oefening 3

In ruglig knieen gebogen, zijwaarts bewegen.

Wat kan de fysiotherapeut voor je betekenen?

Als fysiotherapeut brengen wij eerst je klachten in beeld en kijken wij of er sprake is van een specifieke of een aspecifieke oorzaak, om samen met jouw het behandelplan te bepalen. Wij kunnen je helpen door samen met je te kijken wat kunt doen om je klachten onder controle te krijgen. En adviseren m.b.t. welke oefeningen je wel kunt doen en wat wellicht minder handig is om te doen. Door het aanleren van de juiste techniek van de oefening zorgen we dat je op een veilige manier kunt trainen.

Gepubliceerd juli 2020,  update, september-2020

geschreven door Leonie de Bree, fysiotherapeut

CBO

Boeken: van der El, (2005) Wervelkolom en Wervelkolom Behandeling: Uitgever Manthel, Rotterdam