skip to Main Content
| 06 - 116 280 66

Leefstijl veranderen is een lastig en soms ook een moeilijk proces. Je hebt te maken met gewoontes die je wilt veranderen, of je weet nog niet zo goed waar en hoe je moet beginnen. Weten leidt helaas niet automatisch naar het toepassen van gezond gedrag. Als het gelukt is om een verandering in het gedrag toe te passen, lukt het helaas niet altijd om dit ook daadwerkelijk vol te houden. Gelukkig bestaan er mogelijkheden om je in dit proces te helpen.

Waarom gedrag veranderen?

Dit is vaak de eerste vraag die mensen zich zelf stellen als ze gedragsverandering overwegen. De voor en nadelen overwegen om hier een besluit over te nemen. En dan over gaan te actie. Helaas lijkt het in de praktijk niet zo eenvoudig als er gedacht wordt. Het is daarom belangrijk om de hele context mee te nemen, zodat er gezocht kan worden naar een oplossing op maat. Daarom wil ik je meenemen in een andere manier van kijken.

Gedragslenzen

Als we kijken in de gedragslenzen heeft iedere lens een andere blik op het probleem, het gewenste gedrag en hoe je hier mee om gaat. Vanuit de 5 perspectieven kunnen we kansen en uitdagingen formuleren, door de set van aandachtspunten kunnen we samen en passende strategie bedenken zodat de gedragsverandering in het dagelijks leven geïmplementeerd kan worden. Wellicht vraag jij jezelf af, welke gedragslenzen zijn er eigenlijk?

  1. De lens van Gewoontes en Impulsen
  2. De lens van Weten en Vinden
  3. De lens van Zien en Beseffen
  4. De lens van Willen en Kunnen
  5. De lens van Doen en Blijven doen

Factoren die invloed kunnen hebben

Er zijn verschillende factoren die invloed kunnen hebben op de leefstijl. Een hele bekende is stress. Een minder bekende is het omgaan met je energie. Wellicht makkelijker gezegd dan gedaan manager je energie niet je tijd. Slaap en de kwaliteit van slaap. In de praktijk is hier wellicht te weinig aandacht voor, uit onderzoeken is er bekend dat een korte slaapduur geassureerd wordt met obesitas. Een minder goede slaapkwaliteit kan invloed hebben op depressie, diabetes, minder goed functioneren op het werk. Kortom het is belangrijk om naar de verschillende factoren die invloed hebben te kijken. En waar nodig  de aandachtspunten meenemen in een persoonlijk stappen plan.

Wat kunnen wij bieden op het gebied van leefstijlverandering.

Wij kunnen een leefstijl-fit programma aanbieden welke volledig op maat wordt gemaakt. Hierin kunnen verschillende onderdelen mee genomen worden:

  • stress en het omgaan met stress
  • voedingsadvies
  • ontspanning en slaap
  • bewegen en sporten

Het leefstijl-fit programma bestaat uit:

  • intake gesprek 60 minuten
  • 5 coachingsgesprekken
  • 45 trainingssessies
  • Daarnaast ga je zelf sporten en aan de gang met de gestelde doelstellingen
  • Indien gewenst kan dit proces plaats vinden in samenspraak met diëtiste, POH (deze begeleidingstrajecten zijn in in de kosten van dit programma mee genomen). *Leefstijl-fit programma wordt niet door uw zorgverzekeraar vergoed en komt voor uw eigen rekening. **programma kan op maat worden gemaakt en naar je persoonlijke wensen en behoefde worden ingericht indien wenselijk kunnen er meer of minder coaching of trainingssessies worden ingezet.

Het diabetes & fit programma

  • intake gesprek 60 minuten, door een uitgebreid intake gesprek kunnen we samen het geschikte plan maken welke in jouw persoonlijke situatie passend is.
  • 4 coachingsgesprekken
  • 40 trainingssessies
  • Daarnaast ga je zelf sporten en aan de gang met de gestelde doelstellingen
  • Indien gewenst kan dit proces plaats vinden in samenspraak met diëtiste, POH (deze begeleidingstrajecten zijn in in de kosten van dit programma mee genomen). *Diabetes &fit programma wordt niet door uw zorgverzekeraar vergoed en komt voor uw eigen rekening.

Het fit met artrose programma

  • intake gesprek
  • Sporten onder begeleiding
  • Zelf sporten, bewegen met een programma op maat

Gecombineerde Leefstijl Interventie

Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk om de GLI in Zeist aan te bieden.

 

Leefstijlcoach

Leonie heeft de opleiding voor leefstijlcoach gevolgd bij ViaPerspectief. Door deze opleiding heeft Leonie de kennis en expertise opgedaan als fysio-leefstijlcoach. Voordat Leonie deze opleiding heeft gedaan was Leonie altijd al bezig met leefstijl, gezonde voeding. Dit was mede de reden dat Leonie al  verschillende verdiepingslezingen op het gebied van voeding en op coachingsvlak heeft gevolgd.

Wat doet een leefstijlcoach

Als leefstijl coach behandelen wij niet de ziekte of het probleem. Maar werken wij samen toe naar jouw persoonlijke doelstelling. Deze doelstellingen kunnen op verschillende gebieden zijn zoals afvallen, meer bewegen, meer energie hebben.

Daarnaast kijken wij samen naar welke gewoontes hier invloed op hebben. Hierbij kun je denken aan:

  • Omgaan met stress
  • ontspannen
  • slapen
  • voeding
  • bewegen

Jij houdt zelf de regie! Dit betekend dat wij als leefstijlcoach een coachende en begeleidende rol hebben.  Het programma wordt volledig op maat gemaakt en zorgvuldig in overleg samengesteld.

Wil je weten wat wij voor jouw kunnen betekenen.

Wij hebben op dit moment 3 programma’s die op maat gemaakt kunnen worden zodat dit aansluit aan jouw persoonlijke wensen en behoefde. Wil jij weten of het programma wat wij je kunnen bieden voor jouw passend is. Neem gerust contact op via het contactformulier of bel Leonie voor meer informatie.

 

 

 

 

 

Geschreven juli 2020

Door Leonie de Bree

Bronnen

  • Gedragslenzen, theorie en toepassing, fysiopraxis
  • In wankel evenwicht, Boudewijn van Houdhove
  • Gezonde voeding en leefstijl is niet voor elke bevolkingsgroep even makkelijk
  • Manage Your Energy, Not Your Time, Tony Schwartz
  • Slechte Slaap een probleem voor de volksgezondheid?