skip to Main Content
| 06 - 116 280 66

Knieklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Een bekende klachten is meniscus letsel. Graag staan we met je stil bij wat dit nu precies is en welke mogelijkheden er zijn.

Wat is een meniscus?

De meniscus is een kraakbeen ring in de knie. We hebben een meniscus aan de binnen en aan de buitenkant van de knie zitten. Het is niet zo dat de meniscus helemaal rond loopt, het is eigenlijk een soort halve maanvorm.

 

De meniscus zorgt er voor dat de schokken worden opgevangen, maar speelt ook  een rol in de vormsluiting van het knie gewricht.  Zonder meniscus staat je bovenbeen (femur) op een vlak plateau van het scheenbeen (tibia). De meniscus is een schijf je wat tijdens het bewegen een klein beetje mee beweegt om stabiliteit te creëren.

 

Welke klachten geeft een gescheurde meniscus?

Een meniscus kan scheuren wanneer er tijdens het sporten in een draai beweging teveel kracht op de meniscus komt. Of wanneer de meniscus dunner is geworden door slijtage (artrose).

 

Als je schade hebt aan je meniscus wat wij een meniscus laesie noemen ervaar je meestal

  • Pijnklachten, de plaats van de pijnklachten kunnen afhankelijk van de plaats van waar de meniscus scheur zit aan de binnen of de buitenkant van de knie zitten.
  • Er kan zwelling ontstaan door de meniscus laesie
  • Er kunnen slotklachten voorkomen. Het stukje meniscus kan vast komen te zitten in het gewricht, meestal kun je dan je knie niet goed strekken. Door heel voorzichtig te gaan bewegen. Met heel voorzichtig bedoelen we kleine bewegingen. Kan het stukje meniscus weer terug gaan naar de juiste positie waardoor je weer kunt bewegen.

 

Om een meniscus laesie vast te stellen kunnen we fysiotherapeutische onderzoek (intake gesprek en testen) doen. Dit geeft geen 100% uitsluitsel. Indien de klacht langdurig aanhouden kan er in overleg met de huisarts een doorverwijzing naar het ziekenhuis (de orthopeed) plaats vinden. De orthopeed heeft de mogelijkheid om een MRI te laten maken om de meniscus in beeld te brengen en vast te stellen wat de ernst is van de meniscus laesie. Soms wordt er gekozen voor een kijkoperatie, maar dit wordt tegenwoordig minder snel gedaan i.v.m. klachten die hierdoor later kunnen ontstaan.

 

Wat kun je doen tegen klachten van een gescheurde meniscus?

Het is belangrijk voor het herstel dat je blijft bewegen. Hierbij is het wel belangrijk dat dit gedoseerd wordt te gepast, daarom adviseren wij bewegen op geleiding van pijn. Als je heel veel pijn klachten hebt bijvoorbeeld gedurende de eerste paar dagen. Kan het zinvol zijn om met krukken te lopen zodat je niet te veel belast.

 

Soms zit er wat vocht in de knie, het kan dan helpend zijn om met je been omhoog te gaan zitten. Daarnaast kan het prettig zijn om af en toe te koelen. Let er wel op met koelen dat je een theedoek tussen je coldpack en je huid hebt om bevriezing te voorkomen en koel max 15 minuten.

 

Meestal geen na 5-7 dagen het bewegen door afnamen van zwelling wel weer makkelijker. Ga niet meteen te snel met opbouwen: vermijd springen en diepe kniebuigingen dit kan namelijk de pijnklachten laten toenemen.

 

Heb je heel veel pijnklachten dan kan je pijnstillers nemen. Wanneer je een chronische aandoening hebt of veel medicatie gebruikt kun je in overleg met je huisarts bepalen welke medicatie in jouw situatie het beste is.

 

Meestal herstellen de klachten binnen 3 maanden. Daarom is onderzoek in het ziekenhuis meestal niet nodig.

 

Soms kan het wel raadzaam zijn om met de fysiotherapeut contact op te nemen. Als fysiotherapeut kunnen wij helpen om je te leren welke spier versterkende oefeningen je kunt doen, en je coachen in het opbouwen van de spierkracht. Leren om de juiste beweegpatronen te blijven uitvoeren. Door pijnklachten ga je soms anders bewegen. Als je jezelf verkeerd beweeggedrag aanleert kan het lastig zijn om dit weer af te leren, daarnaast kunnen wij adviezen geven om te zorgen dat jij je knie niet te veel belast.

 

Wanneer er slotklachten of zwelling blijven kan het zinvol zijn om in overleg met de huisarts naar een orthopeed te gaan voor verdere diagnostiek en behandeling.

 

Welke oefeningen kan je doen voor je bovenbenen?

Er zijn een aantal oefeningen die je kunt doen om je bovenbenen (quadriceps) te versterken.

  1. Knie strekken

In het begin kan het zijn dat dit nog niet lukt. Dan kan het helpen om met je been op de bank te liggen en proberen je bovenbenen aan te spannen. Je zult merken dat je bovenbenen wel aanspannen.

Naar mate je bovenbeen weer meer kan hebben kan je zittend op de stoel je knie gaan strekken.

  1. Been gestrekt heffen

Zittend op de grond in langzit (eventueel rolletje onder de knie), knie strekken en been gestrekt een klein stukje boven de grond.

  1. Squat

Om de squat te gaan uitvoeren is het wel belangrijk dat je kunt lopen zonder krukken.

Zet je voeten op heupbreedte, houdt je rug recht (navel ingetrokken en brost op), zak een klein beetje door je knieën, hierbij breng je de billen naar achteren en naar beneden (als of je gaat zitten).

  1. Lunge

Wanneer oefeningen 1 t/m 3 zonder pijnklachten gaan kun je gaan uitbreiden met de lunge.

Ga rechtop staan en zet je voeten op heupbreedte en daarna een grote stap achteruit. Breng je achterste knie naar de grond, door te buigen met je voorste knie.

 

Waarmee kan fysiotherapie helpen?

Soms kan het prettig zijn als je advies op maat krijgt. Natuurlijk helpen we je graag verder om je (sport)doelen weer te gaan bereiken.

 

 

 

Gepubliceerd: 24-06-2020

Geschreven door: Leonie de Bree, fysiotherapeut

Bronnen:

NHG

KNGF

 

Boeken: De Morree, J.J. (2009). Dynamiek van het menselijk bindweefsel: Functie, beschadiging en herstel (5e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum
Lohman, A.H.M. (2008). Vorm & Beweging (11e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum

 

Heeft u behoefde aan meer betrouwbare patiënten informatie, kijk dan gerust op:

Antonius Ziekenhuis

Thuisarts