skip to Main Content
| 06 - 116 280 66

Wat is de knieschijf (patella)?

Als je vanaf de voorkant naar je knie kijkt is het eerste wat je ziet je knieschijf.  De knieschijf is gelegen en de pees (patellapees) van de bovenbeenspieren (quadriceps). De knieschijf wordt ook wel sesam botje genoemd.

 

Wat is de functie van de knieschijf?

De knieschijf is een botje wat daar zit voor de hefboom functie van het bovenbeen, hierdoor kan makkelijker de krachten overdracht van de bovenbeen spieren op het scheenbeen (tibia) plaats vinden.

 

Pijn rond de knieschijf?

Wanneer je pijnklachten ervaart rond de knieschijf wordt er vaak gesproken over patellofemoraal syndroom of anterior knee pain. De exacte oorzaak is niet precies bekend. Er zijn een aantal factoren bekend die een rol kunnen spelen in het ontstaan van deze klachten.

  • Overbelasting: het doen van teveel belastende activiteiten kan een rolspelen in het ontstaan van klachten rond de knieschijf.
  • Door een standsafwijking van knieën of voeten is de positie van de patella is dan niet optimaal, waardoor deze niet goed spoort in de groeve van het kniegewricht. Hierdoor treedt er wrijving op tussen de knieschijf en de daar achter gelegen structuren.
  • Disbalans van spieren: door te zwakke of verkorte spieren kan de druk op de knieschijf worden vergroot of dat de knieschijf niet goed door zijn groeve kan glijden.
  • Letsel aan de achterste kruisband kan er voor zorgen dat er iets meer translatie plaats vind in de knie. Waardoor de druk aan de achterzijde van de knieschijf (patella) wordt verhoogd.
  • Vergrote mobiliteit ook wel hyperlaxiteit genoemd. Hierdoor zit er meer spelling op het gewricht.

 

Welke klachten geven patellofemoraal syndroom:

Pijnklachten rond de knieschijf kunnen toenemen bij lang zitten met gebogen knieën daarna kunnen opstaan en lopen stijf aanvoelen. Deze klachten komen vaker voor in de puberteit en vaker bij vrouwen.

 

Wat kun je tegen patellofemoraal syndroom doen?

Er zijn een aantal dingen die je tegen deze klachten kunt doen

  • Niet overbelasten: belasting tijdelijk doseren, geen activiteiten doen die deze klachten uitlokken of provoceren. Dit kan betekenen dat je misschien tijdelijk bepaalde sportactiviteiten moet vermijden, niet moet fietsen met een zware weerstand.
  • Bij heftige pijnklachten kun je pijnstillers overwegen, hierdoor wordt het makkelijker om te blijven bewegen.
  • Oefeningen doen om de spierkracht en de coördinatie van de bovenbeenspieren te verbeteren. Voor advies en begeleiding kunt u bij de fysiotherapeut te recht.
  • Soms wordt de stand afwijking gecorrigeerd met steunzooltjes en/of een brace.
  • Wanneer de klachten niet verminderen of heel heftig zijn, is het mogelijk dat de huisarts je doorstuurt naar de orthopeed. Meestal is dit bij deze klachten niet nodig.

 

Wat kan de fysiotherapeut voor je betekenen.

De Fysiotherapeut begint met een intake gesprek en vervolgens een lichamelijk onderzoek om te proberen de oorzaken van de klachten op te sporen. Afhankelijk van de uitkomsten kunnen we samen een behandelplan maken. Hierin kan onder andere oefentherapie voorkomen om de spieren rond het knie gewricht te versterken. Het weer op trainen zodat je weer deel kunt nemen aan je sport kan een doel zijn. Dan zullen we samen met je steeds sportspecifieker trainen waardoor je weer kunt terug keren naar je sport.

Leonie helpen je graag snel met een persoonlijk behandelplan van deze klachten af.

Leonie de Bree & Willemijn Snapper
De fysiotherapeuten van Happy Life

 

 

 

Gepubliceerd: 24-06-2020

Geschreven door: Leonie de Bree

Bronnen:

NHG

VGS

JOSPT

 

Boeken: De Morree, J.J. (2009). Dynamiek van het menselijk bindweefsel: Functie, beschadiging en herstel (5e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum
Lohman, A.H.M. (2008). Vorm & Beweging (11e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum

 

 

Wil je meer betrouwbare patiënten informatie:

Antonius

Thuisarts