Pijn in de voeten is heel vervelend. Wist je dat als je last van je voeten hebt je vaak ook anders gaat lopen waardoor je andere pijnklachten kunt krijgen? Daar is het vaak wel zinvol om te kijken waar de klachten vandaan komen. En hier voor een oplossing te gaan zoeken.

Waardoor kunnen pijnlijke voeten ontstaan?

De voeten bestaan uit meerdere gewichtjes, banden en spieren. De pijnklachten kunnen op meerdere plaatsen voorkomen.

Een aantal aandoeningen die kunnen voorkomen zijn: holvoet, platvoet, fasciitis plantaris, pees ontstekkingen, metatarsalgie, hallux valgus, hallux rigidus, hamertenen, klauwtenen, neuralgie van morton.

Wat is een holvoet?

De voet of eigenlijk de voetboog wordt beschreven in normaal, plat of holvoet.  Bij een holvoet spreken we eigenlijk dat de mediale gewelf hoog staat. De grens wanneer het normaal is en wanneer niet is in de literatuur niet duidelijk beschreven. Hoe meer de voetvorm afwijkt hoe belangrijker het is dat de oorzaak wordt uitgezocht. De oorzaak van een holvoet kan namelijk door verschillende ziektebeelden ontstaan neuromusculair: zoals spierdystrofie, hereditaire motorische sensorische neuropathie, charcot-marie-tooth, polyneuritis en andere oorzaken, aangeboren: idiopathische cavusvoet, residu van een klopvoet, arthrogryposis, Maar ook door een traumamoment: restgevolg van compartimentsyndroom, crushletsel van onderbeen/voet. Kortom er kunnen verschillende oorzaken een rol spelen.

Deze stand van je voet kan tot een aantal problemen leiden zoals een disbalans tussen de spieren. Er kan een diepstand van de metatarsale 1 ontstaan ten opzichte van de achtervoet, maar ook de stand van het hiel bot kan veranderen (meestal draait deze naar buiten en soms kantelt deze ook wat naar achteren) waardoor de holvoet toe neemt en vaak helaas ook de mobiliteit van de voet afneemt.

Wat is een platvoet?

Bij een platvoet zien we dat de voetgewelf wat lager staat, hierdoor zien we vaak ook dat de hak wat naar binnen gaat kantelen. Een platvoet kan soms pijnklachten geven. Zeker als er minder bewegelijkheid van de voetwortel is ontstaan. Het kan voorkomen dat er verbindingen ontstaan van een aantal gewrichtjes dit wordt tarsale coalitie genoemd. Het kan ook gebeuren dat een platvoet door een traumamoment ontstaat.

Er zijn ook andere oorzaken van pijnklachten in de voet. Je kunt denken aan peesontstellingen

Peesontsteking in de voet.

Pees ontstekking ookwel tendopathie genoemd. De achillispees is de meest bekende. Komt vaak voor bij sporters en hardlopers. geeft in de acute fase pijn, zwelling. Wanneer de ontstekking vaker voorkomt bij de insertie, kan er een constante pijn op de hiel ontstaan. Waar uiteindelijk een verdikking kan ontstaan. deze verdikking wordt haglunddeformiteit genoemd. Deze verdikking kan wanneer er schoenen gedragen worden extra pijnklachten tgv druk geven.

Een van de pezen die ontstekkingsklachten kunnen geven is de  tibialis posterior. Dit kan soms een oorzaak zijn waardoor een platvoet ontstaat. Wanneer de tibialis posterior ontstekkingsklachten geeft zal er in het eerste stadium de pees pijnlijk zijn, met lichte zwelling en kan er een hele lichte verzwakking van de voetgewelf zijn. Neemt de ontstekking toe dan kan de tibialis posterior verder verzwakken en kan de pees gaan scheuren

Wat is een charcotvoet?

Een Charcotvoet komt bijna alleen voor bij mensen met diabetes mellitus. De aandoening kan ontstaan door een eenvoudige blessure zoals verstappen.  door het verstappen ontstaat er schade, maar door het gevoelsverlies tgv de diabetes. Heb je niet in de gaten dat er een breukje zit. De klachten dit kunnen ontstaan zijn: voet wordt warm, rood, dik en er kan een vorm verandering ontstaan van de voet. Behandeling hierbij is de voet volledig ontlasten, daarna de belasting rustig aan opbouwen.

Wat is een hallux valgus?

Hallux valgus is de medische beschrijving voor een scheefstand van de grote teen. Hierbij gaat de grote teen naar binnen.

Wat is een hallux rigidus?

Bij Hallux rigidus kun je de grote teen minder goed bewegen. Vaak wordt dit veroorzaakt door artrose. Maar kan ook ontstaan door osteochondritis dissecans, door terug kerende jicht aanvallen, maar ook door een hoog of een laag stand van de mediale voetgewelf.

Behandeling van voetklachten.

Behandeling van voet klachten kan door meerdere behandelaren worden gedaan. Zoals de podoloog maar ook de fysiotherapeut kan een u met een aantal dingen helpen. Bijvoorbeeld door oefeningen te doen voor de voet spieren, het gevoel in de voeten verbeteren door specifieke propriocepsis oefeningen.

Wil je weten of wij iets voor je kunnen betekenen? neemt gerust contact met ons op.

Leonie heeft zich de afgelopen jaren meer bezig gehouden met enkel en voetklachten. Bijvoorbeeld door het meelopen met podologen en orthopeden die veel voet en enkelklachten behandelen. De reden dat Leonie dit is gaan doen. Omdat Leonie er in gelooft dat als je last van je voeten heb. Jij anders gaat bewegen, waardoor er op lange termijn vanuit de voet klachten andere problemen kunnen ontstaan. Persoonlijk heeft Leonie afgelopen jaar zelf ervaren hoe het is om last te hebben, en wat de zoektocht naar een oplossing met zich mee kan brengen.

Leonie is op dit moment bezig met een opleiding van wij voeten trainers om jouw nog beter te kunnen helpen.

Laatst bijgewerkt 21-06-2020

Auteurs: Leonie de Bree MSc, fysio

Orthopedie van Prof Verhaar

Oefentherapie bij enkel en voet aandoeningen