Wat is een slijmbeurs?

Een slijmbeurs ook wel bursa genoemd, is een kussentje gevuld met vocht dat tussen een pees en een bot ligt. Dicht bij de aanhechting van de pees op het bot. De slijmbeurs zorgt ervoor dat het gewricht soepel kan bewegen zonder dat de pees over het bot schuurt. Door het lichaam heen zijn er verschillende slijmbeurzen te vinden, bijvoorbeeld in de knie, schouder of heup.

Een slijmbeurs kan gaan ontsteken, dat noemen we dan een slijmbeursontsteking waarvoor de medische term bursitis is. Een slijmbeursontsteking kan ontstaan door overbelasting. De ontsteking of irritatie is meestal het gevolg van wrijving (pezen en botten die langs elkaar heen bewegen). Meestal ontstaat er eerst een irritatie als deze voortduurt kan er een ontsteking ontstaan.

Welke klachten geeft een slijmbeursontsteking?

De klachten die voorkomen bij een slijmbeursontsteking in de schouder zijn:

• pijn bij bewegen boven schouderhoogte
  • nachtelijke pijnen, waardoor je s’nachts niet goed kunt doorslapen en je wakker wordt door de pijnklachten.
  • niet op de schouder kunnen slapen, er op liggen geeft extra druk op de schouderslijmbeurs waardoor de pijnklachten toenemen.
  • uitstralende pijn in de arm

Mochten de klachten blijven aanhouden. Dan is het mogelijk om de fysiotherapeut te raadplegen. Wij gaan eerst samen met je in gesprek om het ontstaan en de bijdragende factoren in beeld te brengen en kunnen fysiotherapeutisch onderzoek uitvoeren. Aan de hand van dit onderzoek bespreken wij met je de uitkomsten om vandaar uit samen met jouw het beste persoonlijke behandelplan op te stellen.

Als de klachten langer aanhouden dan 3 maanden kan er aanvullend onderzoek overwogen worden. Hierbij kun je denken aan een echo of een rongten om de schouder beter in kaart te brengen.

gepubliceerd juli 2020

Geschreven door Willemijn Snapper met als co-auteur Leonie de Bree fysiotherapeuten

Bronnen

Schoudernetwerk